fredag 11 juni 2010

obegripligheter eller när formulären styr del 2

Jag ger mej inte. För mej är det fullkomligt obegripligt att ni inte kan se det orimliga i detta system:
Jag är blind.
det betyder attjag inte kan se.
Det betyder att jag inte kan orientera mej med hjälp av synen.
Därför behöver jag en ledsagare i bland,
t ex när jag ska åka tåg,
för att hitta till tåget,
Jag bor i stockholm,
det betyder att jag brukar åka tåg från Stockholms central.
Där hittar jag inte så bra,
eftersom jag är blind,
därför behöver jag en ledsagare där.
På Stockholms central finns det fyra stycken mötesplatser som någon har placerat ut,
där jag kan bli mött och få hjälp av en ledsagare.
Jag kan inte hitta dessa mötesplatser
eftersom jag är blind.
Däremot finns det två andra platser på stockholms central som jag hittar till,
det lärde jag mej långt innan dessa mötesplatser placerades ut.
Men till dessa platser, som jag kan hitta till, kan det inte komma någon ledsagare och möta mej.
Därför får jag ingen hjälp med att hitta mitt tåg.
därför är risken stor att jag missar mitt tåg,
därför är min oro inför mina resor nuförtiden mycket stor.
För mej skulle det rimliga vara att den person som ska hjälpa mej
som har det som arbetsuppgift,
som kan se och hitta på stockholms central
också skulle vara den som tar sej till platsen dit jag kan hitta.
För mej är det helt orimligt att jag,
som är blind,
som inte hittar på stockholms central,
som därför behöver en ledsagare
ska vara den som ska leta reda på någon av dessa fyra platser där ledsagaren kan möta mej,
eftersom ledsagaren kan se,
eftersom ledsagarens arbetsuppgift är att ledsaga
och eftersom ledsagaren hittar på stockholms central.
Vilket tycker ni är mest rimligt?

1 kommentar:

Unknown sa...

Vad är det för ett jävla värdelöst system?!? Tillgängligheten blir ju lika med noll. Det är väl självklart att du ska kunna få hjälp varsomhelst ifrån, huvudsaken är väl att det är inom Centralstationens väggar. Eller hur!